Celem ogólnym KLUBU jest zachęcanie i wdrażanie do prowadzenia prostych prac badawczych. Uświadomienie uczniom, że zjawiska przyrodnicze można przedstawić modelowo za pomocą doświadczeń. Kształcenie i doskonalenie umiejętności:
- planowania i prowadzenia obserwacji oraz eksperymentów przyrodniczych, a także ich dokumentowania ,
- interpretowania wyników doświadczeń, formułowania spostrzeżeń, wniosków,
- planowania i organizowania własnej nauki,
- współdziałania w zespole, skutecznej komunikacji,
- posługiwania się sprzętem laboratoryjnym i korzystania z przyrządów obserwacyjnych, pomiarowych w sposób prawidłowy i bezpieczny,
- posługiwania się technologią informacyjną, encyklopediami, atlasami, programami multimedialnymi.
Dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych zachodzących między działalnością człowieka, a stanem środowiska. Poszerzenie wiedzy uczniów z wybranych działów tematycznych.
Treści poznawcze realizowane:
- Budowa i funkcje mikroskopu.
- Zasady mikroskopowania.
- Rodzaje preparatów mikroskopowych.
- Samodzielne przygotowanie preparatu mikroskopowego.
- Dokumentowanie obserwacji mikroskopowej.
- Jak wygrać zdrowie?-gra dydaktyczna
- Jak rozpoznać kwas? Badanie odczynu różnych substancji za pomocą papierka lakmusowego.
- Właściwości soku z cytryny. Wykrywanie witaminy C.
- Co koloruje marchewkę na pomarańczowo? Właściwości witaminy A.
- "Magiczny tłuszcz" w mleku. Rola tłuszczów w życiu człowieka.
- Aktywnośc fizyczna oraz piramida zdrowego żywienia.
- Zrób sobie mydełko-ekologiczne mydełka.
- Naturalny slime.
Opiekunem Klubu Młodego Odkrywcy jest pani Daria Zbroszczyk.
-----//-----//-----//-ARCHIWUM-//----//----//-----
Celem ogólnym programu koła jest rozwijanie zainteresowań przyrodniczych uczniów klas IV-VI poprzez zrozumienie zjawisk i przemian zachodzących w przyrodzie, rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji i pomiarów, właściwego interpretowania zjawisk przyrodniczych oraz kształtowanie
świadomości ekologicznej. Koło przyrodnicze jest skierowane do uczniów, którzy podczas zajęć pozalekcyjnych wykonują eksperymenty i doświadczenia naukowe, poszerzając swoją wiedzę przyrodniczą. Interaktywna metoda pracy z dziećmi ma zaszczepić wśród nich modę na esperymentowanie, rozbudzić ciekawość, a także inspirować do samodzielnego zdobywania wiedzy. Koło przyrodnicze należy do KLUBU MŁODEGO ODKRYWCY, którego koordynatorem jest Centrum Nauki Kopernik. Opiekunem koła oraz klubu jest pani Daria Zbroszczyk.
Treści poznawcze realizowane są w cyklach tematycznych, które obejmują m.in.:
• Zasady zakładania i właściwej pielęgnacji hodowli roślinnych i zwierzęcych w szkole i w domu.
• Ciekawe doświadczenia (eksperymenty) w pracowni przyrodniczej i w terenie.
• Posługiwanie się przyrządami badawczymi.
• Edukacja prozdrowotna:
- zasady prawidłowego odżywiania i higieny,
- sport a zdrowie,
- niebezpieczeństwa zagrażające zdrowiu i życiu człowieka.
• Edukacja ekologiczna – ochrona środowiska naturalnego:
- zanieczyszczenia środowiska i związane z nimi zagrożenia oraz ich skutki(„kwaśne deszcze”, „efekt cieplarniany”, „dziura ozonowa”, „dzikie wysypiska”),
- hałas i sposoby walki z nim,
- pojęcie recyklingu i rekultywacji,
- styl życia a wyczerpywanie się zasobów naturalnych.
• Tematyka regionalna:
- cechy krajobrazu regionu,
- rezerwaty przyrody i Świętokrzyski Park Narodowy i ich znaczenie w ochronie przyrody,
- zabytki przyrody ożywionej i nieożywionej.
• Przyroda świata:
- przegląd flory i fauny niektórych regionów na świecie,
- poznawanie lądów i oceanów,
- różnorodność krajobrazów na świecie,
- przegląd filmów, atlasów, albumów prezentujących różnorodność przyrodniczą na świecie.
• Przygotowania do konkursu przyrodniczego „Świetlik”.