Temat projektu: Od inspiracji do innowacji…”- praktyczne przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela wczesnej edukacji wg założeń pedagogiki M. Montessori.
Czas trwania: 31.12.2014 do 30.12.2015 Sektor: Mobilność kadry edukacyjnej Edukacja przedszkolna
Kraje partnerskie: AVE.IK Hofstedeweg 76 NL21 - Overijssel Holandia Miasto mobilności-Amsterdam
Główne założenia projektu: (struktura, liczby, dane hasłowe) Projekt „Od inspiracji do innowacji…”- praktyczne przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela wczesnej edukacji wg założeń pedagogiki M. Montessori skierowany był do grupy 7 n-li (pracowników I Społecznego Przedszkola im. M. Reja w Kielcach), którzy są otwarci na zmiany i sukcesywnie dążą do podnoszenia kompetencji i kwalifikacji zawodowych. Głównym celem projektu było podniesienie kompetencji zawodowych i językowych nauczycieli oraz rozwój I Społecznego Przedszkola im. Mikołaja Reja w Kielcach zmierzający do zostania placówką ekspercką w województwie świętokrzyskim w dziedzinie stosowania idei M. Montessori. Projekt miał również na celu bezpośredni wpływ na dzieci, które uczęszczają do przedszkola. Dzięki podniesieniu kompetencji nauczycieli dzieci mają szansę na otrzymanie odpowiedniej przestrzeni i czasu do nauki. Udział nauczycieli w projekcie przyniósł konkretne rezultaty długo- jak i krótkofalowe. Dotyczy to zarówno efektów w postaci poznawania i wykorzystywania nowych metod pracy, wdrażania innowacyjnych technik nauczania jak i możliwości korzystania z doświadczeń partnerów. Podczas realizacji projektu osiągnięto następujące rezultaty:
- złożono do Kuratorium Oświaty w Kielcach innowację pedagogiczną „Odkrywamy świat M. Montessori”, która została pozytywnie zaopiniowana w grudniu 2015r.,uwzględniającą potrzeby, zainteresowania, potencjał nauczycieli oraz wymagania stawiane dzieciom w wieku przedszkolnym,
-wdrożono w/w innowację w trzech grupach przedszkolnych, -przygotowano i przeprowadzono seminarium/ konferencję dla nauczycieli edukacji przedszkolnej oraz dyrektorów szkół podstawowych i przedszkoli z terenu województwa świętokrzyskiego,
-przygotowano prezentacje nt. projektu, które zaprezentowano podczas konferencji, -opracowano prezentacje w formie padletów,
-napisano artykuły do prasy lokalnej-„Poszukując nowych metod nauczania i wychowania…” oraz „Dlaczego I Społeczne Przedszkole im. M.Reja pracuje wg metody M.Montessori?”,
-nagrano audycję radiową w radiu eM Kielce, -zamieszczono na stronie Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli przykład dobrej praktyki,
-7 nauczycieli otrzymało zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia językowego i kulturowego,
-7 nauczycieli otrzymało zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia dot. pracy metodą M. Montessori,
-7 nauczycieli otrzymało dokument Europass-Mobilność -odpowiednio zorganizowano otoczenie dzieci, dostosowano meble i pomoce dydaktyczne.
Pobyt uczestników za granicą wygenerował co najmniej kilka rezultatów - wartości dodanych, takich jak :
-zdobycie umiejętności niemożliwych do uzyskania w kraju; - zdobycie doświadczenia międzykulturowego;
-kontakt z żywym językiem obcym oraz przełamanie bariery językowej, co prowadzi do szybkiego podniesienia umiejętności językowych w porównaniu z efektami nauczania na kursie językowym,
-korzyści wynikające ze współpracy instytucji partnerskich na poziomie międzynarodowym.
Dzięki udziałowi w projekcie oraz wypracowanym rezultatom każdy z uczestników poszerzył swój warsztat pracy o nowatorskie rozwiązania w obszarze edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz własnej specjalizacji poprzez wykorzystanie nowo poznanych narzędzi, metod, technik, strategii dydaktycznych oraz programów w zakresie nauczania przedszkolnego. Ponadto zostało wydanych 7 certyfikatów potwierdzających ukończenie odpowiedniego przygotowania kulturowo-językowego oraz 7 dokumentów Europass umożliwiających potwierdzenie doświadczenia zawodowego w CV oraz 7 certyfikatów mobilności wydanych przez partnera goszczącego w Holandii. Nauczyciele podnieśli swoje kompetencji językowe, odpowiednio z poziomu A1 na A2 oraz z poziomu A2 na B1. Po zakończeniu projektu większość z nich ukończyła dodatkowe kursy z j. angielskiego adresowane do nauczycieli przedszkoli. Dzięki wdrożonemu innowacji pedagogicznej, opartej na koncepcji M. Montessori dzieci mają zwiększoną szansę na rozwijanie zdolności i umiejętności indywidualnych. Mogą pracować w odpowiednio wyposażonym i przygotowanym otoczeniu. Ze zdobytego doświadczenia nauczycieli I Społecznego Przedszkola im. Mikołaja Reja w Kielcach skorzystali inni pedagodzy pracujący w przedszkolach na terenie województwa świętokrzyskiego.