I Społeczna Szkoła Podstawowa kładzie ogromny nacisk na rozwój umiejętności językowych swoich wychowanków, a swoje funkcjonowanie opiera na słowach austriackiego filozofa L. Wittgensteina „granice mego języka są granicami mojego świata”. Nasza szkoła od roku 2015 r. tworzy oddziały przedszkolne i szkolne, które realizują innowacje pedagogiczne z zakresu nauczania dwujęzycznego.
Od września 2017r. realizujemy projekt „CLIL-owy nauczyciel XXI wieku” na podstawie umowy finansowej dla projektu „Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej“ nr umowy POWERSE-2017-1-PL01-KA101-036000 w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Głównym celem projektu „CLIL-owy nauczyciel XXI wieku“ jest opracowanie i przyjęcie modelu nauczania dwujęzycznego w Zespole Szkół Społecznych im. Mikołaja Reja w Kielcach na 1 etapie edukacyjnym, a także włączenie j. angielskiego do nauczania przedmiotów ogólnokształcących na 2 etapie edukacyjnym poprzez uczestnictwo 15 n-li K/M w projekcie. Projekt zakłada mobilność 15 nauczycieli (6 nauczycieli przedmiotów niejęzykowych oraz 9 nauczycieli języka angielskiego) - pracowników Zespołu Szkół Społecznych im. Mikołaja Reja w Kielcach.
Uczestnikami projektu jest: dwoje nauczycieli matematyki, nauczyciel języka polskiego, techniki, tańca, chemii, czworo nauczycieli języka angielskiego oraz pięciu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej posiadających kwalifikacje do nauczania języka angielskiego na 1. etapie edukacyjnym.
Nauczyciele wdrażający projekt na II etapie edukacyjnym ukończą kurs doskonalący znajomość j. angielskiego - "Fluency and English Language Development for Educators. Natomiast nauczyciele posiadający kwalifikacje do nauczania j. angielskiego ukończą kurs CLIL - CLIL Methodology & ICT Tools for Teachers working with CLIL. Kontynuacją zagranicznych szkoleń będzie przygotowanie i wprowadzenie szeregu inicjatyw na terenie szkoły. Celami szczegółowymi w kontekście potrzeb uczestników jest zdobycie wiadomości i umiejętności, które umożliwią:
- opracowanie wytycznych dotyczących stosowania metodologii CLIL w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
- wybór i wdrożenie modelu edukacji bilingwalnej w edukacji na 1 etapie edukacyjnym,
- włączenie j. angielskiego do nauczania przedmiotów ogólnokształcących na 2 etapie edukacyjnym,
- zwiększenie efektywności korzystania z ICT na lekcjach,
- rozbudowanie szkolnej strony internetowej o podstrony opracowane w j. angielskim,
- włączenie j. angielskiego do prowadzenia zajęć koła teatralnego.
Realizacja projektu zostanie oparta na porozumieniu zawartym między szkołą, a uczestnikami, jak również na wsparciu udzielanym przez innych pracowników placówki (informatyk, księgowa). W skład zespołu projektowego wchodzą: koordynator, asystent koordynatora, pracownik administracyjny, ewaluator. Promocją projektu zajmują się osoby odpowiedzialne za aktualizację strony internetowej oraz FB ZSS oraz posiadające doświadczenie w kontaktach z mediami lokalnymi. Za sprawozdawczość z realizacji projektu odpowiedzialny jest zespół projektowy, który na zebraniach będzie przedstawiał sprawozdania cząstkowe z postępów w realizacji projektu. Wszystkie sprawy regulujące zasady odpowiedzialności znajdą się w podpisywanych umowach i dołączonych do nich kartach jakości. Dla zapewnienia uznawalności efektów kursu uczestnicy wykorzystają europejskie narzędzia i certyfikaty takie jak „Europass -paszport językowy”, „Europass – mobilność”.
Zostaną również ustalone sposoby monitorowania uczestników w czasie mobilności – obowiązkowe wpisy uczestników na szkolnej stronie internetowej dotyczące odbytych szkoleń, regularny kontakt z koordynatorem, jak również kontakt poprzez Skype’a uczestników z koordynatorem. Informacje o realizacji projektu i jego efektach trafią do różnych grup społecznych, nauczycieli, dyrektorów, specjalistów z różnych dziedzin poprzez kampanię w mediach, udział w imprezach publicznych, poprzez akcję promocyjną szkoły, zorganizowanie konferencji oraz przeprowadzenie szkoleń we współpracy ze Świętokrzyskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Dzięki realizacji projektu szkoła zyska możliwość poszerzenia oferty edukacyjnej, włączenia języka angielskiego do nauczania przedmiotów ogólnokształcących, (matematyka, taniec, chemia, technika, zajęcia koła teatralnego). Ponadto powstaną bazy e- materiałów i m- materiałów(zawierające scenariusze lekcji w j. angielskim), zmodernizowaną stronę internetową z informacjami i materiałami w języku angielskim, co przełoży się na wzrost prestiżu szkoły. Dodatkowo dwujęzyczna strona internetowa, kontakty nawiązane z zagranicznymi instytucjami oraz udział uczniów w projektach e-Twinning wpłyną na Europejski wymiar instytucji.