CLIL – metoda zintegrowanego nauczania języka i przedmiotu w „Reju”
Co to oznacza w praktyce?
Oznacza to, że uczniowie równocześnie uczą się języka i przedmiotu poprzez konkretne tematy
i zagadnienia. Język obcy stanowi tutaj integralny element nauczania tych przedmiotów. W naszej szkole nauczyciele wybranych przedmiotów będą prowadzić zajęcia z elementami języka obcego, tzn. w wersji miękkiej (soft CLIL) i nie będą to typowe zajęcia dwujęzyczne. Obok języka polskiego na zajęciach występował będzie język angielski. Wiedza zdobywana na przedmiotach prowadzonych metodą CLIL przyrastać będzie w ścisłej korelacji z tym językiem i również przez ten język.
CLIL to podejście edukacyjne, które służy dwojakim celom: skuteczniejszemu przyswojeniu materiału i języka w trakcie zajęć pozajęzykowych (humanistycznych i ścisłych). Język obcy stanowi tutaj integralny element nauczania tych przedmiotów: w wersji twardej (hard CLIL) nauczyciele przedmiotów prowadzą zajęcia w języku obcym, w wersji miękkiej (soft CLIL) obok języka obcego na zajęciach występuje język polski. Przedmiot prowadzony metodą CLIL nie jest nauczany w języku obcym, lecz rozwija się w ścisłej korelacji z tym językiem i przez ten język.
Jakie są korzyści dla naszych uczniów ze stosowania elementów nauczania dwujęzycznego metodą CLIL?
Podczas czteroletniego okresu nauki w naszej szkole uczniowie objęci tym kształceniem uzyskają możliwość opanowania języka angielskiego na wysokim poziomie. Między innymi będą mogli zdobyć bogaty zasób słownictwa angielskiego z zakresu wiedzy ogólnej, jak i specjalistycznej dotyczącej wybranego przez nich kierunku kształcenia. Lekcje prowadzone w ten sposób będą bardziej urozmaicone, a wykorzystanie różnorodnych materiałów anglojęzycznych umożliwi ich uczestnikom poznawać treści przedmiotu w języku obcym. Przy odpowiednim zaangażowaniu uczniów,
w przyszłości da im to lepsze perspektywy na rynku pracy (także w środowisku międzynarodowym), jak i możliwość kontynuacji nauki za granicą.
Jak w praktyce wyglądają lekcje przedmiotów nauczanych częściowo dwujęzycznie metodą CLIL?
Język angielski, jako drugi język nauczania wprowadzany jest stopniowo. Nauczyciele przedmiotów stosują poziom języka oraz jego ilość do możliwości grupy. Na lekcji wprowadzane są różne metody aktywizujące z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych oraz praca w grupach. Nowe słowa
i terminy są wielokrotnie powtarzane w czasie lekcji, a następnie utrwalane. Teksty pisane oraz inne materiały, wykorzystywane na zajęciach są, dostosowane do możliwości percepcyjnych ucznia. Dodatkowo nowe pojęcia są wizualizowane i ilustrowane przy pomocy tradycyjnych środków jak
i możliwości, jakie dają nowoczesne technologie. Uczniowie w czasie tych lekcji mają możliwość korzystania z materiałów anglojęzycznych.
- Uczniowie oddziałów dwujęzycznych, objęci zostaną kompleksowym wsparciem w zakresie metody CLIL. Na pierwszym etapie edukacyjnym, nauczyciel zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, posiadający kwalifikacje niezbędne do pracy metodą CLIL, realizuje treści przedmiotowe wykorzystując model soft CLIL, mając na uwadze potrzeby i rozwój psychofizyczny swoich podopiecznych. Ponadto, w powyższej grupie, nasza szkoła oferuje dodatkowe zajęcia, dedykowane bezpośrednio pracy metodą CLIL (soft CLIL).
- W klasach IV -VI, uczniowie oddziału CLIL będą uczęszczali na zajęcia historii ora w-fu prowadzone zgodnie z założeniami w/w metody (soft CLIL).
- Historia, będzie przedmiotem nauczanym CLILowo w Zespole Szkół Społecznych im. M. Reja w Kielcach na poziomie formalnym od klasy VII SP do IV liceum.
Poniżej przedstawiamy Państwu zalety metody CLIL:
- większa motywacja do nauki zarówno języka jak i przedmiotu,
- lepsze umiejętności uczenia się,
- lepsze umiejętności wyszukiwania, selekcji oraz analizy i syntezy uzyskanych informacji,
- bardziej efektywne formy komunikacji,
- zwiększone kompetencje w wykorzystaniu nowych technologii w procesie uczenia się,
- rozwijanie zachowań społecznych (praca w zespołach),
- rozbudzanie ciekawości i umiejętność samodzielnego myślenia ,
- punktem wyjścia są pytania lub problem do rozwiązania.
Dodatkowe informacje dla zainteresowanych
Metoda CLIL jest rekomendowana przez Komisję Europejską na rzecz promowania nauki języków obcych i różnorodności językowej.
W dokumencie Europejskiego Biura Eurydice Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe
w szkołach w Europie, podkreśla się, że taka forma nauczania skuteczniej przygotowuje uczniów do życia w nowoczesnym świecie i Europie, zwiększając ich motywację do nauki języka obcego
i ułatwiając w przyszłości mobilność zawodową.
Nauczanie metodą CLIL okazało się efektywne w różnych sektorach edukacji, poczynając od szkół podstawowych, a skończywszy na nauczaniu dorosłych i szkolnictwie wyższym. Jest stosowana z powodzeniem w wielu ośrodkach na świecie już od lat, a ostatnio zdobywa coraz więcej zwolenników w naszym kraju.
Nauczyciele pracujący metodą CLIL są przede wszystkim specjalistami w dziedzinie, z której przekazują wiedzę, a dopiero potem nauczycielami języka. Zazwyczaj biegle posługują się docelowym językiem obcym, są dwujęzyczni bądź też są rodzimymi użytkownikami języka. W wielu placówkach nauczyciele języków często współpracują z innymi działami i prowadzą zajęcia z różnych przedmiotów w ramach CLIL. Głównym założeniem tej metody jest zdobywanie nowej wiedzy i jednoczesne obcowanie z językiem obcym, uczenie się i używanie go.[1]
[1] http://www.clil.zsp2.edu.pl/index.php/clil-metoda-zintegrowanego-nauczania-jezyka-i-przedmiotu/ 27.08.2019 r.