W roku szkolnym 2018/19, w drugim semestrze miałam przyjemność prowadzić zajęcia CLILa w klasie 2a. Było to bardzo pozytywne i mobilizujące wyzwanie, któremu atrakcyjności dodawał fakt, ze cała klasa była bardzo zainteresowana zajęciami, a także niezwykle chętnie angażowała się w ich przebieg . Na pewno na poziom tych lekcji oraz ich metodyczne przygotowanie miało ogromny wpływ dwutygodniowe szkolenie CLIL Methodology & ICT Tools for Teachers working with CLIL, w którym miałam okazję uczestniczyć.
I tak wspólnie udało nam się dokładnie przeanalizować wszystkie ludzkie zmysły. Dokonaliśmy ich podziału oraz kategoryzacji, w zależności za co są one odpowiedzialne. Poddaliśmy analizie dźwięki oraz źródła z jakich one pochodzą. Przy porównywaniu dźwięków, mogliśmy wykorzystać instrumenty muzyczne, które uczniowie sami wykonali w ramach zajęć. Bardzo dużo czasu poświęciliśmy na budowę oka. Odszukaliśmy podstawowe funkcje wszystkich poznanych części oka. Usystematyzowaliśmy podział kolorów, a w ramach utrwalenia mieszaliśmy barwy podstawowe z pochodnymi. Bardzo dużo radości sprawiło nam wykonanie kolażu z wykorzystaniem kolorów ciepłych i zimnych. W ramach zmysłu dotyku nazywaliśmy różne faktury przedmiotów. Wykonaliśmy także pracę złożoną z materiałów o różnych fakturach. Najsmaczniejsze na pewno były zajęcia ze zmysłów smaku i węchu, gdzie sami mogliśmy rozpoznać i nazwać cztery podstawowe smaki oraz określić, które zapachy są dla nas przyjemne, a które wręcz przeciwnie.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia doświadczalne, na których sami uczniowie mogli stwierdzić, które przedmioty toną, a które unoszą się na wodzie. Wartościowa okazało się rozwiązanie zagadki, dlaczego statki nie toną. Na zajęciach CLILa badaliśmy także ciecze oraz jak rozpuszczają się w nich niektóre substancje. Co ciekawe, jedynie woda z cukrem cieszyła się powodzeniem jeśli chodzi o smakowanie. Nikt nie chciał spróbować wody z solą, a tym bardziej z olejem. Przed wakacjami poruszyliśmy jeszcze tematykę ciepła, jego źródeł, zastosowania oraz potencjalnych zagrożeń jakie ze sobą niesie.
W ramach tych zajęć uczniowie zwykle pracowali w grupach. Bardzo angażowali się w otrzymane zadania. Chętnie poszukiwali rozwiązań problemów jakie im przedstawiono. Zadania były dostosowane do ich potrzeb, możliwości oraz typów inteligencji. Największym powodzeniem cieszyły się zajęcia z wykorzystaniem elementów plastyczno –technicznych. Liczne gry, zabawy, piosenki, ciekawostki oraz aplikacje internetowe niewątpliwie miały wpływ na podniesienie poziomu atrakcyjności zajęć.
Opracowała,
Marta Dętka